? ??????????????Lost in the View? ????? ?? ???Rating: 4.1 (14 Ratings)??423 Grabs Today. 7406 Total Grabs.
??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????????????????????????Snowy Winter? ????? ?? ???Rating: 4.2 (42 Ratings)??371 Grabs Today. 8818 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the C BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

25 February 2010

Rangka Manusia Terawal

Perak Manusia Terawal di Malaysia

Manusia Terawal Di Malaysia


Manusia istimewa dan terawal





Di Malaysia, zaman Prasejarah dibahagikan kepada tiga iaitu Zaman Paleolitik, Zaman Neolitik dan Zaman Logam. Zaman Paleolitik di Malaysia bermula kira-kira 200 000 hingga 300 000 tahun dahulu. Kewujudan Zaman Paleolitik di Malaysia telah disahkan melalui pentarikhan saintifik dengan penemuan alat batu di Kota Tampan Lenggong pada tahun 1987. Ini telah meletakkan Malaysia antara negara terawal yang melalui zaman Prasejarah di dunia.

Selain itu, penemuan rangka manusia Zaman Paleolitik yang dikenali sebagai ‘Perak Man’ di Gua Gunung Runtuh pada tahun 1990 telah mencipta satu sejarah besar zaman Prasejarah dunia. Ini kerana rangka ‘Perak Man’ merupakan penemuan pertama rangka manusia zaman Paleolitik di dunia yang dikebumikan dengan kaki terlipat dan mengalami kecacatan fizikal asal sejak lahir.

Rangka manusia istimewa ini telah dikebumikan bersama-sama alat-alat batu dan 8 spesies haiwan dengan penuh istiadat zaman Paleolitik. Ini membuktikan kepada kita manusia istimewa ‘Perak Man’ ini merupakan orang yang berpengaruh dan mempunyai kedudukan yang tinggi di mata masyarakat pada masa itu



PERAK MAN

CIRI-CIRI PENEMPATAN

1. Hidup berpindah randah

2. Biasanya tinggal di kawasan terbuka ( di luar gua dan di sekitar tasek)



Rangka Perak Man

KEGIATAN DAN PERALATAN

1. Memburu binatang liar

2. Memungut hasil hutan seperti buah-buahan dan pucuk-pucuk daun

3. mengamalkan cara hidup sara diri

4. Menggunakan alat batu sebagai alat utama dalam kehidupan seharian

Tinggal dalam gua

KEPERCAYAAN

1.Animisme

2.Mengamalkan acara perkuburan



Ilustrasi Perak Man

Kulit siput antara bukti menunjukkan adanya penempatan manusia di Gua Runtuh, Lenggong, Perak



Peralatan Perak Man





Orang Perak atau Perak Man merupakan rangka manusia tertua yang pernah dijumpai di Malaysia. Tulang rangka Perak Man telah dijumpai pada 1991 di dalam Gua Gunung Runtuh terletak di Bukit Kepala Gajah, di Lembah Lenggong, Hulu Perak pada ketinggian lebih kurang 105 meter dari paras laut.

Penemuan ini adalah hasil dari penyelidikan yang dibuat oleh Malaysian Archaeological Research Centre USM yang diketuai oleh Datuk Prof Zuraini Majid, dengan kerjasama Jabatan Muzium Malaysia. Antara penemuan terpenting adalah rangka tulang Perak Man yang berumur antara 10,000-11,000 tahun.

Perak Man adalah rangka tulang manusia dari zaman batu era Palaeolithic hampir sempurna yang ditemui di Asia Tenggara dan merupakan tulang prasejarah yang mempunyai congenital deformity yang dikenali sebagai Brchymesophalangia. Perak Man telah dikebumikan dengan posisi "foetal", iaitu kedua kakinya berlipat ke arah dada dengan tangannya memegang beberapa jenis daging. Ia dikebumikan dengan beberapa peralatan batu dan beribu-ribu kerang sungai.

Melihat kepada kedudukan cara pengkebumiannya dan peralatan yang ditanam bersamanya, adalah dipercayai bahawa Orang Perak merupakan ahli penting bagi puaknya.

Perak Man adalah lelaki berumur antara 40-45 tahun dengan ketinggian 154cm, menjalani kehidupan sihat, memakan makanan berfiber dan berjalan dengan membongkok.

Gua Teluk Kelawar terletak di gunung batu kapur Kepala Gajah. Gua ini telah membentuk beberapa tempat berteduh yang didiami oleh beberapa keluarga sejak 10,000 tahun dahulu seperti yang didapati melalui penyelidikan yang dijalankan oleh Malaysian Archaeological Research Centre USM.

Perak Woman pula telah ditemui pada 2004. Ia merupakan tulang berumur 8,000 tahun yang dijumpai di dalam Gua Teluk Kelawar di Lenggong.

23 February 2010

Penemuan Zaman Prasejarah

Rangka manusia berusia 8,000 tahun ditemui
http://www.utusan.com.my/pix/2010/0207/Utusan_Malaysia/Dalam_Negeri/dn_11.1.jpg
AHMAD Said (kanan) mendengar penerangan tentang rangka manusia zaman Mesolitik daripada Penolong Pengarah Sejarah Muzium Terengganu, Rashid Hamat ketika melawat kawasan cari gali di Gua Bewah, Tasik Kenyir, Hulu Terengganu, semalam.


HULU TERENGGANU 6 Feb. - Satu penemuan rangka manusia yang disemadikan dalam keadaan meringkuk seperti bayi di dalam kandungan dipercayai berusia antara 8,000 hingga 11,000 tahun ditemui di Gua Bewah, Tasik Kenyir, November tahun lalu.
Dengan penemuan rangka manusia zaman prasejarah itu, ia membuktikan wujudnya kawasan penempatan manusia zaman Mesolitik di kawasan tersebut.
Semasa ditemui, rangka berada dalam posisi yang dipercayai merupakan cara masyarakat zaman tersebut mengkebumikan mayat.
Pakar Arkeologi daripada Institut Tamadun dan Alam Melayu (ATMA) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Datuk Nik Hasan Shuhaimi Nik Abdul Rahman berkata, pihaknya percaya rangka tersebut milik manusia berdasarkan ciri-ciri lengkap tulang yang ditemui sama dengan rangka manusia.
Bagaimanapun, katanya, jantina dan usia rangka manusia itu belum dikenal pasti.
"Rangka tersebut ditemui pada kedalaman 75 sentimeter dan ia merupakan penemuan terbesar selepas rangka pertama yang ditemui pada tahun 1975 di Gua Batu Tok Bidan berdekatan gua tersebut.
"Kesemua rangka yang hampir lengkap dari kepala hingga kaki itu ditemui dalam keadaan tulang telah patah dan pecah, oleh itu kita telah membawa rangka tersebut untuk analisis saintifik pada bulan lalu," katanya kepada pemberita ketika mengadakan lawatan bersama media di Tasik Kenyir di sini hari ini.
Turut hadir Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said bersama isterinya, Toh Puan Norliza Mahmud dan Pengarah Lembaga Muzium Negeri Terengganu, Mohd. Yusof Abdullah.
Mengulas lanjut, Nik Suhaimi yang bertindak sebagai penyelia kerja-kerja cari gali berkata, gua tersebut telah ditutup untuk sebarang lawatan dan kunjungan orang ramai bagi membenarkan kerja-kerja cari gali disambung semula bermula tiga minggu lagi.
Sementara itu dalam perkembangan berkaitan, Ahmad berkata, Taman Burung yang terletak di Island Hopping dekat sini bakal dibuka pada bulan April ini.
Katanya, ia bakal menempatkan 40 spesies burung dan itik termasuk dari Belanda yang telah dibiak di Pengkalan Gawi dekat sini.
"Kerja-kerja pembinaan taman tersebut telah siap 80 peratus dan hanya menunggu masa untuk proses pelepasan burung-burung berkenaan.
"Kita yakin burung-burung tersebut sesuai hidup di taman berkenaan memandangkan kita telah berjaya membiakkan sebanyak 15 ekor anak itik Belanda di kawasan tersebut," jelasnya

Hari Ini Dalam Sejarah

Rangka manusia zaman Mesolitik ditemui di Gua Bewah
06/02/2010 6:50pm

HULU TERENGGANU 6 Feb. – Sekumpulan arkeologis dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Jabatan Muzium Negara dan Lembaga Muzium Negeri Terengganu yang menjalankan kerja-kerja ekskavasi di Gua Bewah, Tasik Kenyir sejak tiga bulan lepas, menemui rangka manusia yang dipercayai dari zaman Mesolitik.
Timbalan Pengarah Institut Tamadun dan Alam Melayu (Atma) UKM, Prof Datuk Dr. Nik Hasan Shuhaimi Nik Abdul Rahman berkata, rangka manusia zaman Mesolitik yang dipercayai remaja itu dianggar berusia 8,000 hingga 11,000 tahun.
"Rangka prasejarah itu ditemui pada kedalaman 65cm hingga 70cm yang disemadikan dalam keadaan merengkok dan kita telah menghantar sampel DNA (asid deoksiribonukleik) ke Amerika Syarikat untuk dianalisis.
"Keputusannya dijangka diketahui selewat-lewatnya bulan depan,” katanya kepada pemberita selepas Menteri Besar, Datuk Ahmad Said dan media melawat ke gua berkenaan di sini hari ini.
Nik Hasan Shuhaimi berkata, penemuan rangka manusia prasejarah ini adalah kali kedua di Tasik Kenyir selepas kali pertama ditemui di Gua Batu Tok Bidan, Tasik Kenyit pada 1975.
Beliau yang mengetuai kerja-kerja ekskavasi bersama Pengarah Lembaga Muzium Negeri Terengganu, Mohd. Yusof Abdullah dan 33 anggota cari gali lain berkata, ia adalah penemuan penting sejarah ketamadunan manusia di Malaysia. – Bernama
Add to Google  http://s9.addthis.com/button1-share.gif

Penjajahan di Tanah Melayu

Masih ramai individu yang kabur tentang bilakah tempoh secara rasmi British campurtangan di Tanah Melayu.Umum mengetahui bahawa Perjanjian Pangkor yang dimeterai di Perak pada tahun 1874 sebagai tempoh rasmi campurtangan British di Tanah Melayu walhal pada tahun 1786 pihak British sebenarnya telah bertapak lebih awal di Pulau Pinang dengan Francis Light sebagai pelopornya.Tempoh ini juga boleh dianggap sebagai salah satu campurtangan secara rasmi.....renungkanlah.

17 February 2010

Sejarah Tingkatan 5-Soalan Popular

1. Apakah peristiwa yang berlaku di Eropah yang mengubah dasar imperialisme Barat

di Asia Tenggara? (ms. 3 – KBKK Membuktikan Keesahan Maklumat).



A. Keruntuhan sistem feudal.

B. Pengenalan sistem birokrasi moden.

C. Revolusi perindustrian.

D. Dasar perluasan kuasa di Eropah



2. Daripada sudut geografi , Asia Tenggara menjadi tumpuan imperialisme Barat kerana (ms. 5 –

KBKK Memberikan Sebab)



I. kedudukannya di tengah laluan antara China dan India

II. kesuburan tanah dan iklim yang sesuai untuk pertanian

III. keluasan tanah untuk menjalankan kegiatan pertanian

IV. keadaan muka bumi yang rata untuk kawasan petempatan



A. I dan II

B. II dan III

C. III dan IV

D. I adan IV



3. Mengapakah China dan India menjadi sasaran imperialisme Barat? (ms. 6 – KBKK Memberikan

Sebab)



A. Pencapaian awal dalam bidang sains.

B. Ketamadunan yang dimilki oleh penduduk tempatan.

C. Penduduk yang ramai untuk pasaran.

D. Kekayaan hasil buminya.











4. Kita di atas merujuk kepada (ms. 7 – KBKK Menghubungkait)



A. Sepanyol

B. Belanda

C. British

D. Perancis



5. Imperialisme Barat menjalankan perubahan sistem politik di negara yang dijajah

bertujuan (ms. 8 – KBKK Memberikan Sebab)



A. memperkenalkan birokrasi barat.

B. melicinkan perjalanan sistem pentadbiran.

C. menghapuskan pengaruh pentadbir tempatan.

D. menguasai ekonomi tanah jajahan.



6. Apakah kesan daripada tindakan Sepanyol menyatukan barangay-barangay menjadi

encomienda di Filipina? (ms. 9 – KBKK Membuat Kesimpulan)



A. Kegiatan ekonomi mengalami kemajuan.

B. Sistem pemerintahan tradisional merosot.

C. Pembesar tempatan semakin berpengaruh.

D. Kawasan penguasaan Sepanyol semakin luas.

7. Mengapakah Parti Sarekat Islam mendesak Belanda menubuhkan Volksraad?

(ms. 9 – KBKK Memberikan Sebab)



A. Peluang kepada penduduk tempatan terlibat dalam pentadbiran.

B. Menyekat penularan pengaruh asing di kalangan penduduk tempatan.

C. Mendesak Belanda mengadakan pilihanraya membentuk kerajaan.

D. Langkah awal ke arah kemerdekaan Indonesia.















8. Kesan daripada pengenalan kedua-dua akta di atas ialah (ms. 11 – KBKK Menghubungkait)



A. sistem pentadbiran tradisional lenyap

B. pengekalan sistem pentadbiran peringkat kampung

C. kewujudan kampung dapat dipertahankan

D. pengenalan sistem birokrasi barat di peringkat kampong



9. Mengapakah pengaruh golongan agama di Burma merosot di zaman penjajahan

British? (ms. 11 – KBKK Memberikan Sebab)



A. Golongan agama tidak dibenarkan terlibat sebagai pentadbir.

B. Rakyat tidak lagi menghormati golongan agama.

C. Sami Buddha berada di bawah naungan undang-undang Barat.

D. Golongan agama kehilangan kuasa ekonomi.



10. Golongan Mandrin yang menduduki pentadbiran di Vietnam sebelum kedatangan

Perancis dipilih melalui (ms. 11-KBKK Mengumpul maklumat)



A. perlantikan oleh pihak raja

B. peperiksaan dalam bidang bahasa China

C. pegundian oleh pihak rakyat

D. penguasaan mereka dalam bidang ekonomi















11. Maklumat di atas merujuk kepada ( ms. 12 – KBKK Mengumpul maklumat)



A. Sistem Pembesar Bergelar

B. Sistem Pembesar Berganda

C. Sistem Pembesar Berjawatan

D. Sistem Pembesar Empat Lipatan



12. Antara langkah yang diambil oleh Raja Thai untuk mengekalkan kemerdekaan Thai ialah (ms.

13 – KBKK Menyenarai)



A. melantik penasihat Barat

B. menghalang kemasukan pengaruh Barat

C. memantapkan pemerintahan beraja

D. mengukuhkan sistem pertahanan negara











13. Maklumat di atas merujuk kepada (ms. 15 – KBKK Mengumpul maklumat)



A. Sistem Polo

B. Sistem Tanaman Paksa

C. Sistem Ekonomi Perdagangan

D. Sistem Kerahan Tenaga



14. Apakah kesan daripada tindakan penjajah Barat melonggarkan kemasukkan imigran?

(ms. 15 – KBKK Membuat Inferens)



A. Penduduk Asia Tenggara bertambah

B. Buruh mudah diperolehi dengan murah

C. Ekonomi tempatan dikuasai oleh pendatang

D. Ketidakseimbangan jumlah penduduk tempatan dan pendatang





15. Bukti ketidakjujuran imperialsime Barat dalam tugas mentamadunkan penduduk Asia

Tenggara ialah (ms. 15 – KBKK Membuktikan Keesahan Maklumat)



I. tanah jajahan tidak ditadbir penjajah seperti negara asal

II. diskriminasi dan eksploitasi terhadap penduduk tempatan

III. hasil tempatan dikuasai untuk kepentingan mereka

IV. peribumi tidak dilibatkan dalam pentadbiran negara



A. I, II dan III

B. I, II dan IV

C. I, III dan IV

D. II, III dan IV













16. Mengapakah ini boleh terjadi? (ms. 15 – KBKK Membandingkan)



A. Mengugat kedudukan agama tempatan

B. Ramai penduduk Filipina menganut agama Kristian

C. Pemimpin agama tempatan kehilangan kuasa

D. Penganut Kristian tempatan dianggap kelas kedua













17. Tokoh yang dimaksudkan ialah (ms. 16)



A. Jose Rizal

B. Andres Bonifacio

C. Emilio Aguinaldo

D. Sergio Osmena

18. Pengenalan sistem pendidikan Barat turut membangkitkan semangat nasionalisme di

kalangan penduduk tempatan. Mengapa? (ms. 16 – KBKK Memberikan Sebab)



I. Sikap pilih kasih penjajah dalam menyediakan kemudahan pendidikan.

II. Peluang pendidikan hanya pada peringkat rendah.

III. Pendidikan terhad kepada golongan elit dan penduduk dandar.

IV. Pendidikan barat telah menghakis kepentingan pendidikan tradisional.



A. I, II dan III

B. I, II dan IV

C. I, III dan IV

D. II, III dan IV



19. Apakah tindakan yang dijalankan oleh penjajah Belanda di Indonesia untuk memecahkan

perpaduan di kalangan rakyat tempatan? (ms. 16 KBKK-Memberikan sebab )



A. Melaksanakan dasar pecah dan perintah.

B. Mengasingkan anak golongan priyayi dalam pendidikan.

C. Mengamalkan sikap pilih kasih melantik pegawai pentadbir.

D. Mejalankan pembangunan yang tidak seimbang.



20. Apakah peranan sistem pengangkutan dan perhubungan dalam perkembangan

gerakan nasionalisme di Asia Tenggara? (ms. 17 – KBKK menganalisis)



I. Memudahkan perhubungan di kalangan nasionalis.

II. Mempercepatkan penghantaran maklumat berkaitan penjajah.

III. Pertemuan pemimpin dapat dijalankan di merata tempat.

IV. Pemimpin mudah bertemu untuk membincangkan idea nasionalisme.



A. I, II dan III

B. I, II dan IV

C. I, III dan IV

D. II, III dan IV



21. Negara-negara di Asia Tenggara merasakan mereka mampu mengalahkan kuasa Barat. Perasaan ini muncul kesan daripada (ms. 17 –KBKK Mengumpul Maklumat)



A. kemampuan Thailand mengekalkan kemerdekaannya.

B. keupayaan Jepun mengalahkan China dan Rusia

C. kemunculan golongan berpendidikan Barat.

D. kejayaan Filipina mengusir Sepanyol.



22. Ciri persamaan gerakan nasionalisme di Asia Tenggara dalam Tahap Pertama ialah (ms. 18 –

KBKK Membanding)



I. penentangan bersifat setempat

II. gerakan tidak berorganisasi

III. menekankan kesedaran politik

IV. dipimpin oleh golongan bangsawan



A. I, II dan III

B. I, II dan IV

C. I, III dan IV

D. II, III dan IV





23. Gerakan nasionalisme di Asia Tenggara telah berubah kepada gerakan bercorak radika

pada Tahap Kedua. Perubahan ini berlaku kerana (ms. 18 – KBKK Memberikan Sebab)



A. pertambahan bilangan nasionalis yang berpendidikan tinggi.

B. penjajah bertindak menangkap pemimpin nasionalis.

C. terpengaruh dengan gerakan radikal di luar negara.

D. gerakan tahap pertama tidak meninggalkan kesan kepada penjajah.



24. Isu yang diperjuangkan oleh Gerakan Dakyah di Filipina ialah (ms. 18-KBKK Mengumpul Maklumat)



I. menuntut Filipina dijadikan wilayah Sepanyol

II. bangsa Filipina diberi tempat dalam pentadbiran.

III. hak bersuara diberikan kepada bangsa Filipina

IV. bangsa Filipina berhak sama seperti bangsa Sepanyol



A. I, II dan III

B. I, II dan IV

C. I, III dan IV

D. II, III dan IV



25. Mengapakah isu pendidikan menjadi tumpuan nasionalis di Indonesia pada Tahap Pertama? (ms. 19 – KBKK Memberikan Sebab)



A. Kadar buta huruf yang tinggi di kalangan penduduk.

B. Kesempatan pendidikan di Indonesia hanya untuk golongan elit.

C. Pengenalan pendidikan Barat menyebabkan pendidikan tradisional terabai.

D. Pendidikan dapat mengubah nasib rakyat Indonesia.



26. Apakah matlamat penubuhan Muhammadiyah?(ms. 20 – KBKK Menyenarai)



I. Menerapkan nilai Islam dalam kehidupan.

II. Mempertahankan nilai kehidupan Islam.

III. Menyebarkan Islam yang sebenar.

IV. Menghindari ancaman sekularisme barat.



A. I dan II

B. II dan III

C. III dan IV

D. I dan IV



27. Gerakan nasionalisme oleh golongan bangsawan dan pegawai Mandrin di Vietnam

bermatlamat (ms. 20-KBKK Mengumpul maklumat)



A. mengekalkan kedudukan mereka dalam pentadbiran.

B. memulihkan sistem pemerintahan beraja.

C. mempertahankan penguasaan ekonomi.

D. menjamin pengekalan nilai hidup tradisional.



28. Apakah intipati laporan Montagu-Chelsford yang mencetuskan gerakan nasionalisme bersifat

radikal di Burma ialah (ms. 21 – KBKK Memberikan Sebab)



A. Pemisahan Burma daripada India.

B. Ketidakmampuan Burma mentadbir sendiri negaranya.

C. Pentadbiran beraja di Burma perlu dipertahankan.

D. Perlu ada pegawai British dalam pentadbiran Burma.





29. Thailand telah bekerjasama dengan Jepun. Hasil daripada kerjasama ini ialah (ms. 22 – KBKK

Menganalisis)



A. Thailand tidak dijajah oleh Jepun.

B. Jepun berjanji membantu Thailand daripada ancaman Barat.

C. Thailand mendapat semula wilayahnya di Indochina danTanah Melayu.

D. Jepun bersedia memajukan ekonomi Thailand.











30. Ciri-ciri persamaan parti politik di atas ialah (ms. 19/22 – KBKK Membandng)



I. kemerdekaan melalui revolusi

II. penubuhan kerajaan berbentuk republik

III. pemimpin berhaluan sederhana

IV. bekerjasama dengan penjajah



A. I dan II

B. II dan III

C. III dan IV

E. I dan IV









1. Revolusi Perundustrian yang berlaku di Eropah telah mengubah dasar imperialisme

Barat di Timur.



a) Apakah yang dimaksudkan dengan konsep imperialisme?



………………………………………………………………………………

(1 markah)

b). Barat sering mengaitkan konsep tamadun dengan dasar imperialisme mereka.

i). Nyatakan slogan yang digunakan oleh British dan Belanda.



……………………………………………………………………………

(1 markah)

ii). Nyatakaan dakwaan tanggungjawab Perancis.



…………………………………………………………………………...

(1 markah)

c) Nyatakan DUA keperluan perindustrian yang mendorong kepada

perluasan imperialisme.



i) …………………………………………………………………………..



ii) …………………………………………………………………………..

(2 markah)

d) Nyatakan DUA kesan pembukaan Terusan Suez terhadap perluasan

imperialisme Barat.



i)……………………………………………………………………………..



ii) ……………………………………………………………………………. (2 markah)

e) Nyatakan TIGA langkah yang diambil pemerintah Thailand untuk kekalkan

kemerdekaannya.



i) ………………………………………………………………………………



ii). ………………………………………………………………………………



iii) ……………………………………………………………………………….

(3 markah)



2. Sikap penjajah telah mengwujudkan perasaan benci membenci yang akhirnya mencetuskan nasionalisme di kalangan bangsa yang dijajah.



a) Apakah Nasionalisme?



……………………………………………………………………………………….

(1 markah)

b) Nyatakan TIGA peranan sistem pengangkutan dan perhubungan le arah kemunculan

gerakan nasionalisme.



i) ………………………………………………………………………………………



ii) ………………………………………………………………………………………



iii) ………………………………………………………………………………………

(3 markah)

c) Nyatakan TIGA isu yang diberikan tumpuan dalam gerakan nasionalisme Tahap

Pertama di Asia Tenggara.



i) ………………………………………………………………………………………



ii) ………………………………………………………………………………………



iii) ………………………………………………………………………………………

(3 markah)

d) Senaraikan TIGA iktibar yang dapat diperolehi daripada gerakan nasionalisme

di Asia Tenggara.



i) ………………………………………………………………………………………



ii) ………………………………………………………………………………………



iii) ………………………………………………………………………………………

(3 markah)











1. a) Apakah yang anda faham dengan konsep imperialisme?

(4 markah)



b) Bincangkan keistimewaan yang dimiliki oleh Asia Tenggara yang menarik

minat imperialisme Barat. (6 markah)





c) Huraikan faktor-faktor yang mempengaruhi imperialisme Barat ke Asia

Tenggara. (10 markah)





2. Penjajah telah memperkenalkan perubahan di kawasan yang mereka kuasai.

Perubahan ini telah menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan penduduk

tempatan yang akhirnya mencetuskan semangat nasionalisme.



a) Bincangkan kesan perubahan politik yang diperkenalkan oleh penjajah Barat.

(8 markah)



b) Huraikan faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangan gerakan nasionalisme

di Asia Tenggara. (12 markah)

16 February 2010

Kaedah Sejarah

KAEDAH: LAWATAN KE MUZIUM




Pengenalan.



Lawatan ke Muzium meruapakan salah salah satu daripada banyak kaedah pengajaran mata pelajaran Sejarah. Sebelum sesuatu lawatan dilakukan rancangan dan persiapan rapi dan teliti hendaklah disediakan supaya program berjalan licin tanpa sebarang masalah yang timbul. Belajar sambil melawat ke Muzium ini memberikan kesempatan dan peluang kepada pelajar untuk mendalami ilmu pengetahuan dan menimba pengalaman serta mengalami keadaan sebenar. Ini memberikan peluang keemasan kepada pelajar untuk lebih memahami dan menghayati Sejarah negara sendiri dan mendedahkan diri kepada suasana penyelidikan persejarahan.



Pelajar yang mengikuti lawatan ke Muzium ini lebih berkemahiran dalam bidang penyelidikan sejarah seperti kemahiran merancang, menyusun dan mengumpul koleksi-koleksi penerangan dan maklumat sejarah. Daripada lawatan ini akan menyusul pula perbincangan dan diikuti dengan menyediakan laporan lengkap dan berguna kepada pelajar sebagai bahan rujukan. Muzium merupakan bangunan yang menyimpan, memelihara, mengkaji, dan mempamerkan bahan-bahan yang mempunyai nilai sejarah, seni dan saintifik. Lawatan ke Muzium memberikan peluang kepada pelajar melihat sendiri barang-barang pameran yang terdapat di dalam bangunan itu. Lawatan yang berjaya akan memberikan kesan kepada pengalaman pembelajaran pelajar.



Fungsi Muzium



Muzium merupakan gedung penyimpanan bahan-bahan bersejarah yang boleh dinikmati oleh orang ramai dan bertindak sebagai badan penyebar ilmu pengetahuan misalnya melalui pameran-pameran harian dan pameran yang khas, seperti pameran barang-barang sejarah dari luar negara. Terdapat banyak muzium di Malaysia misalnya Muzium Negara dan Muzium-muzium di setiap negeri, Muzium Tentera, Muzium Polis dan sebagainya. Selain itu, muzium menjadi tempat pemelihara nilai-nilai kebudayaan bangsa. Terdapat pelbagai barang-barang yang tinggi nilai seni yang melambangkan kebudayaan negara ini tersimpan di muzium-muzium seperti pakaian tradisi, senjata tradisi seperti keris, lembing, badik, dan sebagainya.



Selain itu juga, muzium merupakan satu tempat yang sesuai untuk menjalankan penyelidikan kerana terdapat banyak khazanah sejarah yang penting disitu. Pelbagai maklumat penting dapat diperolehi daripada muzium. Oleh itu, lawatan ke muzium merupakan satu kaedah yang berkesan dimana pelajar mendapat maklumat berkaitan pelajaran secara terus. Bagi pelajar-pelajar yang pernah membuat penyelidikan akan mengalami peristiwa yang boleh dijadikan pengalaman dan pengajaran kepada mereka. Disamping meningkatkan ilmu pengetahuan pengunjung secara tidak lansung pihak muzium memupuk kesedaran masyarakat terhadap sejarah dan kebudayaan bangsa sendiri serta meningkatkan semangat cintakan negara dan khazanahnya.



Objektif Lawatan Ke Muzium



Mengapakah perlunya pelajar-pelajar melawat ke muzium? Pembelajaran di dalam kelas adalah bersifat teori dan abstrak, yang memerlukan kepada daya pemikiran imaginatif. Apabila guru menerangkan sesuatu perkara pelajar hanya diberikan gambaran dan memerlukan daya imaginasi untuk membayangkannya. Dengan lawatan ke Muzium pelajar-pelajar berpeluang melihat dengan mata kasar sendiri dan secara dekat bahan-bahan pameran yang ada kaitan dengan pembelajaran, dan sebagai bonus bahan-bahan yang tidak berkaitan dengan pelajaran. Terdapat banyak perbezaannya antara berimaginasi (abstrak) dengan melihat secara lansung (konkrit) dan ini akan meningkatkan pemahaman pelajar terhadap subjek Sejarah. Di dalam muzium awam terdapat pelbagai tinggalan sejarah, barang-barang antik, benda yang aneh atau luar biasa.



Selain itu, objektif lawatan ini ialah untuk memberikan satu kelainan dalam kaedah pembelajaran yang tidak lagi berlaku di dalam kelas sahaja. Pembelajaran hari ini bukan sahaja boleh berlaku dalam kelas tetapi pembelajaran boleh berlaku ditempat-tempat lain juga misalnya di muzium ini. Pembelajaran sebegini memberikan ruang dan suasana yang berbeza dan menarik minat pelajar-pelajar disamping pendedahan terhadap maklumat secara terus. Lawatan ke muzium merupakan satu perubahan yang baik untuk memberikan kefahaman terhadap pelajar tentang peristiwa masa lalu dari pelbagai sudut dan perspektif. Ini akan membuka minda pelajar-pelajar dan membentuk fakulti keintelektualan dalam diri mereka.

Kekuatan Kaedah



Kaedah lawatan ke muzium ini mempunyai beberapa kelebihan tertentu. Para pelajar akan melalui pengalaman yang berharga semasa lawatan kerana secara langsung mereka mendapat pelbagai maklumat-maklumat penting. Pengalaman merupakan hal yang paling bernilai dan guru yang paling baik adalah pengalaman diri sendiri kerana pengalaman membawa seseorang secara terus terhadap perkara yang dibincangkan, difikirkan, diminati, dan seumpamanya. Pengalaman yang berguna menjadi asas kepada pelajar untuk menghadapi keadaan-keadaan yang lain dengan kegiatan-kegiatan lain kemudiannya.



Selain itu, kaedah ini akan membuat pelajar lebih sedar terhadap persekitaran sejarah. Aktiviti lawatan itu akan mengubah corak pemikiran mereka dengan sikap-sikap yang lebih matang. Mereka mula memahami pelajaran yang cuba disampaikan oleh guru mereka dan akan meningkatkan kemahiran belajar dan minat terhadap mata pelajaran sejarah. Jika sebelum ini pembejaran di dalam kelas membosankan, dengan adanya lawatan ke muzium pelajar-pelajar akan lebih seronok dengan bahan-bahan sejarah yang dilihatnya. Mereka akan lebih teruja untuk mempelajari sejarah dalam masa akan datang. Selain itu, ia juga dapat membentuk nilai dan sikap patriotik dikalangan pelajar-pelajar. Mereka menyayangi khazanah-khazanah berharga dan sekaligus menghargai sejarah bangsa mereka sendiri.



Selain itu, lawatan ke muzium ini akan memberikan satu pendedahan baru kepada pelajar dan bertujuan memupuk keperibadian seorang penyelidik sejarah. Ini akan mendedahkan pelajar-pelajar tentang kaedah untuk menganalisis, merumus, dan menilai fakta-fakta sejarah yang diperolehi mereka. Ini merupakan satu latihan kepada mereka dalam proses membuat sesuatu kajian yang perlu mereka ketahui. Langkah-langkah tersebut akan meningkatkan kefahaman pelajar terhadap pelajaran yang dipelajari di dalam kelas dan melalui buku teks. Muzium memberikan gambaran yang konkrit dan kerana itu muzium dapat menjadi media pendidikan yang efektif.



Kelemahan Kaedah



Selain kelebihan-kelebihan yang ada, kaedah lawatan ke muzium juga memiliki beberapa masalah ataupun kekurangan-kekurangannya. Belajar sambil melawat memerlukan satu perancangan yang teliti dan baik untuk menjayakannya. Ini bertujuan supaya objektif lawatan dan matlamatnya tercapai dan tidak sekadar pergi membuang masa sahaja. Sekiranya perancangan dibuat sambil lewa boleh menjejaskan kualiti lawatan ke muzim dan menjadikan lawatan ke muzium sesuatu yang hambar dan tidak berfaedah kerana objektif yanf ditetapkan tidak terlaksana. Walau bagaimanapun, lawatan tetap berlaku cuma sekadar mencari keseronokkan.



Selain itu, lawatan ke muzium memerlukan kos yang tinggi jika melibatkan muzium-muzium yang jaraknya jauh dan sekiranya lawatan berlangsung beberapa hari ia mengambil masa yang lama disamping banyak prosedur yang perlu dilakukan. Guru terpaksa mendapatkan kelulusan pihak-pihak tertentu seperti pengetua dan ibu bapa dan juga bertanggungjawab terhadap keselamatan dan makan minum pelajar-pelajar. Perkara-perkara sebegini perlu diatasi dan diuruskan dengan cekap untuk menjayakan misi lawatan tersebut.



Pihak muzium juga akan mengalami beberapa kesulitan dalam sesuatu lawatan kerana pihak muzium tidak mampu melayani sekaligus kelompok pelajar yang besar terutamanya dalam persoalan perbincangan tentang bahan pameran. Oleh itu, penggunaan muzium adalah terbatas kepada sekolah kerana membawa kelompok pelajar yang besar ke dalam muzium adalah tidak mungkin. Dan kunjungan hanya boleh dibuat sekali sahaja dalam setahun untuk mengelakkan gangguan terhadap waktu pembelajaran dalam kelas dan lawatan ini mestilah disertakan dengan kegiatan-kegiatan pembelajaran yang efektif dan berguna.



Dari segi pembelajaran, pelajar-pelajar akan kurang berminat terhadap pembelajaran dalam kelas kerana tidak berminat mendengar guru mengajar dan sebaliknya suka kepada aktiviti lawatan yang telah mereka lalui itu. Perhatian dan tumpuan dalam kelas makin berkurangan kerana terpengaruh dengan lawatan ke muzium. Mereka lebih berminat sekiranya perkara yang diajar itu disertakan dengan bukti-bukti konkrit di depan mata. Ini akan mengganggu tumpuan pembelajaran mereka. Oleh itu, sumber atau bahan pengajaran yang digunakan oleh guru perlu menarik, dapat mengekalkan minat pelajar, mengembangkan minat mereka terhadap pelajaran dan menjadikan pembelajaran lebih menarik.



Strategi Perlaksanaan



Lawatan ke muzium boleh meningkatkan minat pelajar-pelajar kerana aktiviti seperti ini memberikan keseronokkan disamping pelbagai maklumat baru dan meninggalkan kesan kepada pelajar-pelajar. Untuk menjadikan sesuatu lawatan itu berjaya dan lebih bermakna ia perlulah disepadukan dengan aktiviti-aktiviti pembelajaran yang telah dilaksanakan di dalam bilik darjah. Ini untuk mengaitkan dan membuktikan kepentingan mempelajari sejarah. Terdapat dua pembahagian melalui kaedah lawatan ke muzium ini iaitu peringkat sebelum dan selepas lawatan dilakukan.



a) Sebelum Lawatan



Perkara paling penting dalam proses lawatan ke muzium ialah kemahiran pelajar-pelajar mengumpul dan merekod data-data serta maklumat. Namun, sebelum sesuatu lawatan dilaksanakan beberapa perkara perlu dilakukan oleh guru dan pelajar-pelajar untuk menjayakan program. Guru perlulah membuat keputusan tentang tujuan lawatan itu. Setiap peraturan yang ditetapkan pihak sekolah dan pihak Jabatan Pendidikan hendaklah dipatuhi. Program pendidikan luar memerlukan penumpuan yang lebih kepada perkara-perkara yang berkaitan dengan urusan keselamatan pelajar dan keselamatan peralatan. Guru perlu memaklumkan program yang mahu dibuat kepada ibu bapa tentang tujuan, kos dan lain-lain.



Persediaan-persediaan lain perlu disiapkan dengan teliti untuk memastikan matlamat lawatan tercapai. Taklimat kepada peserta adalah penting untuk memberitahu peranan dan tugasan mereka semasa lawatan nanti. Guru menyediakan beberapa tajuk dan dikelompokkan pelajar-pelajar kepada beberapa kumpulan untuk setiap tugasan yang perlu mereka laksanakan. Pastikan pelajar-pelajar fahami secara jelas objektif lawatan itu. Ini bertujuan menjadikan lawatan ke muzium ini memberikan kesan yang dikehendaki dan mencapai matlamat yang ditetapkan.



b) Selepas Lawatan.



Aktiviti selepas lawatan merangkumi usaha-usaha mentafsir, menganalisis segala maklumat yang telah dikumpulkan dan proses penilaian terhadap tugasan yang dibuat pelajar-pelajar oleh guru penyelia. Ini merupakan peringkat pembelajaran yang penting apabila pelajar-pelajar didedahkan dengan kaedah penyelidikan yang menggalakkan proses pemikiran kreatif dan kritis. Pelajar-pelajar mendapat dua pengalaman dalam lawatan ke muzium iaitu pengalaman sebagai pemerhati dan sebagai peserta dimana gabungan keduanya ini boleh mengayakan pengalaman pelajar-pelajar.

Selain itu, guru boleh meningkatkan tahap penguasaan ilmu pelajar terhadap topik pembelajaran dengan menyuruh mereka mencari maklumat-maklumat tambahan dengan merujuk sumber-sumber yang lain. Setiap maklumat yang didapati perlulah diproses oleh pelajar-pelajar dan membuat pnghuraian dan kesimpulan berdasarkan maklumat itu. Sekiranya terdapat isu-isu yang kurang difahami dan mengelirukan satu perbincangan lanjut perlulah dilakukan bersama-sama guru dan setiap hasil yang diperolehi oleh pelajar perlulah dipersembahkan kepada kelas. Ini bertujuan memberi kesan yang lebih baik dengan pandangan dan ulasan rakan-rakan pelajar. Hasil kajian melalui lawatan itu perlulah disediakan oleh pelajar sama ada dalam bentuk laporan kajian, karangan dan persembahan lisan.



Kesimpulan



Kaedah lawatan muzium yang menjadi salah satu daripada kaedah pengajaran sejarah ini berupaya meningkatkan minat dan kefahaman pelajar-plajar terhadap mata pelajar sejarah. Ini memberikan satu lagi dimensi dalam pendidikan sejarah kepada pelajar-pelajar dan sebagai satu alternatif pembelajaran yang berkesan dan menyeronokkan. Menerusi lawatan ini pelajar-pelajar mampu membina corak pemikiran yang lebih terbuka, toleransi dan lebih matang. Pelajar-pelajar didedahkan dengan nilai-nilai sejarah dan kebudayaan yang bernilai terutamanya dlam penyelidikan. Selain itu, pelajar sendiri telah melibatkan diri dalam kaedah penyelidikan yang melibatkan pemerhatian, pengumpulan maklumat, mentafsir maklumat, penulisan dan sebagainya.





Lampiran: Contoh bahan yang dipamerkan di Muzium.





G1: Batuan G2: Senjata Tradisional





G3: Barangan Tembaga & Logam G4: Muzium Diraja Perak, Kuala Kangsar







G5: Shiling Lama G6: Barangan Tembikar (Pottery)







DISEDIAKAN OLEH:

MOHD ZAHIRUDDIN BIN AB. SAMAT

D20031016054

Inilah sahaja yang aku mampu buat, kalau ada kekurangan jangan marah ek……



Sejarah Malaysia (1800-1840)

Sejarah Malaysia 1800-1840


1800-1840 (Apa yang berlaku dalam masa 40 tahun).



Ekonomi.

- Keperluan dapatkan hasil sesuai dengan keperluan di dunia barat. Barat berlumba lumba untuk mendapatkan tanah di seberang laut.

- Negeri negeri Selat yang menentukan jatuh dan bangun negeri Melayu yang lain/ Permulaan British bertapak di Negeri negeri Melayu.

- Ekonomi negeri Melayu bermula daripada Negeri Selat ke negeri Melayu yang lain.

- Kemasukan imigran luar daripada China dan golongan pemodal daripada China yang berpusat di Singapura.

- Singapura dimajukan sebagai pusat bandar (metropolis),Pusat perdagangan, Pusat Perubahan dan pemodenan. Adanya sistem matawang (Bank).

- Singapura sebagai perlabuhan bebas yang Bertaraf Dunia.

- Bermula proses pendagang, pemodal, pengusaha melabur (Markatalisme).

- Saudagar saudagar negeri selat yang ada modal berjaya mendapat konsesi di negeri negeri Melayu dan membuka ladang sendiri.

- Negeri Selat telah berkembang dengan pesat kerana perdagangan begitu maju. Ramai saudagar negeri Selat telah menjadi kaya. Dengan kekayaan itu mereka ingin melabur lagi dan negeri negeri Melayu dianggap sangat sesuai dibangunkan. Saudagar British terutamanya menjadi semakin berpengaruh. Sebilangan besar datang ke negeri negeri Selat terutamanya ke Singapura pada tahun 1820 -an dan 1830- an.

- Selepas tahun 1786 Pulau Pinang diambil menyaksikan kemasukan orang Cina semakin ramai . Proses ini menjadi lebih pesat apabila Singapura dibuka pada tahun 1819 iaitu Singapura sebagai Pusat Imigrasi.

- Pertanian juga menjadi mata pencarian penting bagi penduduk awal di Pulau Pinang dan Singapura.

-1820-an. Di Singapura telah diusahakan tanaman gambir dan lada hitam.

- Selepas 1826 wujud golongan pendagang dan profesional dalam bidang ketenteraan, perkhidmatan dan bidang lain. Wujudnya proses pembandaran.

- 1826-1874- Singapura mencapai tahap sebagai pusat pertahanan dan perdagangan.

- 1830-an- Di Pulau Pinang telah dimulakan usaha usaha membuka ladang tebu di Seberang Perai. Diusahakan oleh golongan Cina.

- Semakin banyak lombong dibuka di negeri negeri Melayu Barat. Mula mula oleh Pembesar Melayu yang mengupah pekerja Cina.

- 1840-an- Keadaan berubah menyebabkan saudagar saudagar negeri Selat yang mempunyai modal berjaya mendapat konsesi di negeri negeri Melayu dan membuka lombong sendiri.

- Geografi Singapura yang menyebabkannya sesuai sebagai pusat perkhidmatan dalam ekonomi (Markatalisme)- Pusat Perdagangan.

- Proses pendagang/pemodal/ pengusaha- melabur ke semenanjung- Semenanjung support negeri selat.

- Britian sebagai kuasa perdagangan dan tentera No 2 di dunia pada masa ini.

-1800-1840: Tak Formal- Singapura.

-1800-1874: Formal- Negeri negeri Melayu.

-74 tahun untuk campurtangan secara formal.

- Selepas 1840- Singapura transformasi iaitu melahirkan golongan pengusaha dan mengikut konsep ekonomi seperti di Eropah.

- 40 tahun penglibatan awal di Singapura dan 30 tahun di Negeri Melayu yang lain.

- 1874- Suatu peringkat yang menunjukkan perubahan di negeri negeri Melayu. Berlakunya dinamika dalam ekonomi, sosial dan politik. Juga sebagai tempias yang membawa kepada kehancuran.

- 1880- Kuala Lumpur dan Taiping dimajukan sebagai Pusat Bandar.

-1885- Wujudnya landasan Keretapi antara Taiping dan Port Weld.





Politik

Negeri Selat.

- 1800- Seberang Perai diambil oleh British

- 1819- Singapura diambil oleh British. Perjanjian antara Sultan Hussein, Stamford Raffles dan Temenggung Abd Rahman- Sultan Hussein Dilantik sebagai Sultan.

- Pulau Pinang telah menjadi tapak British di negeri negeri Melayu (Malaya).

- SHTI telah meninggalkan kesan besar kepada negeri negeri Melayu.

- Seberang Perai diperlukan bagi menghidupkan Pulau Pinang.

- Persetiaan 1824- Singapura dan kawasan berhampiran diserahkan kepada British.

- Baik Pulih hubungan British dan Belanda.

- Membahagikan kawasan gugusan kepulauan Melayu kepada 2 bahagian. Negeri negeri Melayu di bawah British dan Kepulauan Indonesia di Bawah Pengaruh Belanda.

- Memecahkan Kerajaan Johor yang lemah sejak abad ke-18.

- Membenarkan British mengukuhkan kedudukannya di negeri Melayu

- Memberi kesan yang penting kepada perkembangan ekonomi Negeri Negeri Melayu Barat. Ini kerana saudagar Negeri Selat berasa bebas untuk berdagang.

- 1826- Singapura telah dijadikan Pusat Cantuman/ Pusat pentadbiran negeri negeri Selat (Pulau Pinang, Melaka dan Singapura).

- Negeri negeri Selat sebagai pusat kuasa British di Timur.

- Negeri negeri Selat sebagai hak mutlak UK.

- Singapura milik mutlak- Jajahan mahkota Britian dan sebagai tempat raja dan pembesar negeri melayu berhubung

- Sistem gabenor diwujudkan- Ketua semua urusan.

- Perjanjian Burney 1826- Penglibatan British untuk menggelakkan Siam campurtangan di Perak dan Selangor.

- British tak benarkan Sultan Kedah dapatkan takhtanya.

sumber sejarah

PENGKAJIAN SUMBER DAN DOKUMEN (LST 1023).





Sumber primer (awalan)



Definisi dan konsep sumber primer

Louis Gottchalk-Sumber primer adalah sumber yang diperolehi drp saksi dlm bentuk tulisan,catatan dan juga saksi kepada sesuatu peristiwa yang berlaku.



Sumber primer juga dikenali sumber awalan,pertama,utama dan sumber sezaman.





Ciri sumber primer



Asli (boleh menggelakkan ahli sej membuat tafsiran yang tidak tepat.

Sumber yang dikatakan asli.



Kandungan masih baru dan dihasilkan oleh idea yg kreatif.

Tdk diterjemahkan ke bahasa lain dan kekal tulisan asal.

Sumber awal yg belum ditafsir.

Teks yang sebenar,tdk diubahsuai dan ditokok tambah.

Sumber maklumat pertama yg diperolehi.

Bahan mentah yg belum diproses ataupun mengalami perubahan secara fizikal.

Sukar diperolehi krn terhad,sulit,terhapus,milik peribadi.

Ahli sejarah melihat sumber primer berdasarkan 2 aspek

Cuba melihat sumber primer dalam keadaan tanpa disalin semula,diterjemahkan dan dihalusi yg diperolehi secara terus daripada penulis

Sumber itu dapat memberikan maklumat yg awal merujuk kpd persediaan semasa penyelidikan dilakukan.









Pegumpulan dan dapatan sumber primer



Surat perseorangan

Al quran

Kitab agama

Dokumen

Rekod kerajaan-kementerian,jabatan pejabat kerajaan

Artifak arkeologi-tapak arkeologi,muzium,arkib

Lisan-tokoh politik,ahli sejarah,tokoh sejarah.





Penggunaan sumber primer



Memberi pemahaman yg terus drp sumber asal.Membina pemahaman tentang peristiwa



Bukti ahli sej gunakan utk membina tafsiran dan membian hujah menyokong tafsiran.



Sbg bukti apabila menjawab soalan dan membian hujah masa lampau



Mesti ditafsirkan ,cuba fahami apa yg dimaksudkan.mengambarkan apa yg sumber itu beritahu pd masa lampau



Utk mentafsir sumber primer kita seharusnya berfikir mengenai soalan apabila memeriksa sumber.



Letakkan sumber itu dlm konteks sej-siapa penulisnya?di mana ia ditulis?mengapa ia ditulis?kepada siapa ditujukan?



Kelaskan sumber itu-Apakah jenis karyanya?apakah tujuannya?apakah kebiasaan dan tradisi penting yg mempengaruhi sumber ini?



Fahami sumber itu-Apakah kata kunci dlm sumber itu?apakah yg dimaksudkan?Apakah hujah pengarang yg cuba buat?Apakah bukti yg pengarang beri utk sokong tesisnya?Apakah andaian yg mendasari hujahnya?



Ahli sejarah perlu melakukan personal study terhadap sumber ini. Di manakah mereka boleh mendapatkan sumber primer ini.



Adakah diperolehi daripada salinan kenyataan yg asal ataupun dari kaedah dapatan yang lain.



Penggunaan sumber primer oleh ahli sejarah perlu menggunakan metod yg betul.



Ahli sejarah perlu mahir dengan kaedah penyelidikan sej dan mempunyai ilmu dlm bdg ini.



Penyelidik akan cuba membuat analisis sumber dr pelbagai sudut terutama merujuk sumber itu dihasilkan,di mana dan siapa yg menghasilkannya.



Ahli sejarah yg paling reliable adalah mereka yg memeriksa sumber-sumber dan mengambil peluang tentang semua kritikan dan pandangan yang dibuat oleh lain-lain ilmuan yg mengkaji dokumen tersebut.



Ahli sejarah yg mengkaji sumber ini bukan bertujuan mengumpulkan fakta tetapi cuba mengkaji makna asal sumber itu dgn membuat pertimbangan dan kritikan ke atas sumber itu.



Masalah pemprosesan sumber primer





Sumber primer pd zaman lampau sukar dikenalpasti ,dokumen yg tdk tersusun sebaliknya dokumen ini dikumpulkan dalam gedung ,bilik gelap dan berhabuk.



Sumber ini ditulis dgn lalai ,penuh dgn kesalahan,sukar dibaca.

Ahli sejarah terpaksa melakukan byk kerja dgn hasil yg sedikit.



Apabila ahli sejarah gagal menggunakan sumber primer mereka akn merujuk kpd sumber kedua yg banyak



Ahli sejarah tidak boleh berpuas hati dgn penggunaan sumber kedua sedangkan sumber primer itu masih ada dan blm dikaji.



Ahli sej terpaksa melakukan lebih byk kerja



Sumber primer ini disampaikan secara lisan secara kerap menyebabkan semakin tdk tepat penyelidikan yg dilakukan ahli sej







Kepentingan sumber primer.



Kebenaran sejarah-penggunaan sumber primer oleh ahli sejarah dpt menjelaskan tentang kebenaran sej drp sudut keabsahan,vadility dan ketepatan fakta sejarah.



Ahli sej dpt menghasilkan penyelidikan yg berkualiti



Penulisan ahli sej yg menggunakan sumber primer akn dijadikan rujukan utama kpd ahli sejarah apabila mereka melakukan kajian sejarah



Penggunaan sumber ini dgn kaedah yg betul akn dpt menggelakkan kesilapan dan kesalahan fakta sejarah.





Sumber sekunder.



Louis Gottchack-sumber sekunder adalah sumber yg berbentuk cacatan.

Md Yusuf Ibrahim-adalah kajian/penulisan yg telah dihasilkan oleh seseorang mengenai sesuatu peristiwa.

Diperolehi drp sesiapa shj yg tidak saksikan,seseorang yg tidak hadir semasa kejadian itu berlaku.

Dikenali sbg sumber ke-2,sumber bukan sezaman.

Ahli sej akan mencari sumber ke-2 yg reliable sbg rujukan.

Mereka dpt memahami dan menyesuaikan sumber primer dgn sumber sekunder yg digunakan.



Ciri sumber sekunder.



Didasarkan kpd kajian terhadap sumber utama

Sumber mentah yg diproses ahli sej semasa malakukan penyelidikan/penulisan.

Sumber yg telah ditafsir.

Sbg sumber rujukan,bandingan,petikan utk mengukuhkan pandangan/tafsiran.

Sumber yg telah mengalami perubahan fizikal iaitu berbentuk sumber mentah kpd bentuk penulisan sej(buku,jurnal dan artikel)

Mudah diperolehi,tdk sulit,diterbitkan semula,bukan milik peribadi.





Pemerosesan sumber sekunder.



Proses pentafsiran fakta dpt membantu menentukan aspek vadility,reliable,absolute

Ahli sej perlu mempunyai peraturan utk menguji kebenaran sumber sekunder yg digunakan.Peraturan ini boleh membantu seseorang ahli sej utk melakukan penyelidikan dan penulisan sej dgn sempurna.



Sbg satu koleksi fakta

-gunakan satu sumber sekunder jika anda perlu mencari satu jenis maklumat tertentu dgn cepat.Cth-Bilakah Genghiz Khan hidup



sbg satu sumber bhn latarbelakang

-yg berlaku pd masa itu,sbm itu



sbg satu tafsiran

-byk sumber sekunder menyediakan tdk hanya maklumat tetapi cara makna kpd maklumat

-kita harus menggunakan satu sumber sekunder jika ingin fahami bagaimana seseorang ahli sej memberi makna kpd satu peristiwa

-tugas yg sangat penting dlm membaca sumber sekunder,mencari dan memahami tafsiran pengarang tertentu. Bagaimana pengarang tertentu meletakkan fakta bersama supaya ia mempunyai makna



Masalah sumber sekunder



-Dipersoalkan kualiti dan pensejarahannya.

-dikaitkan sbg gunting dan lekat tanpa melibatkan tafsiran terhadap fakta-fakta sej yg digunakan.

-ahli sej yg membuat laporan dgn sumber lisan akn mancatatkan data yg krg tepat krn data yg penting ditinggalkan.

-ahli sej lebih berminat dan banyak menggunakan sumber sekunder berbanding sumber primer.sumber sekunder mudah diperolehi.

-ahli sej yg guna sumber ini tidak melakukan interpretasi,menterjemahkan dan menganalisiskan sumber.

-hasil sej yg bersifat obj utk kebenaran sej,bukan peribadi.

-berlaku pemalsuan fakta .

-ahli sej gagal menghuraikan hipotesis-hipotesis dlm karya sej.

-ahli sej lebih kemukakan fakta,tapi tak memberi kenyataan(tafsiran).

-berlaku percanggahan fakta-rujuk lebih drp satu sumber.







Klasifikasi keaslian sumber.



Keaslian sumber



-masa yg dihasilkan.

-tempat dihasilkan.

-sikap penulis terhadap sumber



Masa dihasilkan



Merupakan sumber sezaman

Cth-sejarah melayu-kerajaan melayu Johor

Sumber yg telah lama wujud .cth-perjanjian pangkor 1874





Kumpulan pertama



Orang yg hidup dlm suatu zaman.

Melalaui penceritaan.cth:mangsa prg Jepun

Sumber naratif



Kumpulan kedua



Tidak hidup pd zaman tersebut.

Menjadikan percakapan-percakapan peristiwa lepas sbg saksi sumber sezaman-generasi ke generasi.

Krg tepat.



Dihasilkan seseorang semasa hidupnya dan selepas peristiwa itu dilaporkan.

Dinilai melalui aspek pertimbangan.

Cth-Herodotus-Perang Parsi.



Tempat dihasilkan



Tempat /negara di mana sumber diperolehi

-Dalam negeri atau luar negeri



kreadibiliti sumber



-Merujuk siapa yg menghasilkan sumber tersebut.

Cth:penduduk sesebuah negara,mereka yg mengembara ke merata tempat yg tinggal di luar negara.



Sikap penulis



Pengarang/sejarawan perlu ada pengetahuan tentang data-data/rekod yg diperolehi.

Tujuan sumber dihasilkan oleh pengarang

Sejarawan perlu menggunakan mata/telinga sbg saksi kpd peristiwa lepas yg terjadi.

Maklumat yg di terima secara langsung mahupun tidak langsung.







Klasifikasi sumber.



Kandungan sumber sej meliputi sej sesuatu zaman dan sesebuah negara.

Sumber yg disatukan dpt menjelaskan betapa luasnya kand sumber sejarah

Ditafsirkan ahli sejarah



Klasifikasi tujuan sumber



Formal(percakapan)

Informal

Pandangan-banyak informal yg memberi maklumat



Sumber formal



Pelbagai cara dan kaedah

Cth-testimoni,manusia mendapat saluran sumber maklumat sej yg pelbagai

Sumber nota-nota yg menceritakan masy diperoleh penulis menerusi komunikasi

Cth-adat pepatih

Komunikasi dlm masyarakat berkembang



Sumber informal



Material dan bkn material

Dpt menghubungkan peristiwa sejarah

Dpt memberi maklumat kehidupan semulajadi

Cth-sumber semulajadi manusia,kulit kerang,pakaian dan hiburan.







Sumber sejarah



Maklumat melalui sumber primer dan sekunder.

Cth-accident-org yg melihat sbg saksi utama yg laporkan kpd penulis

--sumber primer.



Berita dlm akhbar esoknya

--sumber sekunder.





Tanggungjawab terhadap sumber



Mengenalpasti apakah sumber rujukan yg digunakannya.



-ada kaitan rapat dgn tajuk kajian.

-kenalpasti lokasi,tempat,jenis

-contoh-jika mengkaji perjanjian Ing Belanda (1824)utk mendapatkan sumber—Arkib Negara.



Mengetahui jenis sumber dan dapatkannya



-Sumber terdiri drp primer,sekunder,lisa dan arkeologi.

-Buat lawatan ke lokasi utk dapatkan bukti.

-dikumpulkan utk tujuan keselamatan dan penyelidikan.

-Dijaga rapi supaya tak rosak dan hilang

-menulis analisis/menginterpretasi maklumat yg diperolehi.



Membuat catatan yg berterusan



-Data-data penting dianalisis

-Dikritik isi kandungan-supaya dpt kumpulkan data yg sahih keabsahannya



Pastikan sumber tak diselewengkan kebenarannya.



-Hebahkan kebenaran kpd org ramai.

-Berani dan jujur dlam laksanakan kajian.

-cth-pemimpin terkemuka lakukan kesalahan,sejarawan harus bongkarkan.



Sumber yg telah digunakan harus dijaga



-dijamin keselamatan supaya tak rosak dan hilang.

-digunakan dgn cermat dan teliti.

-jikalau ada masalah ada bukti utk dirujuk.

-cth-Malaysia vs Indonesia-Malaysia menang

-Persempadanan di Sabah diselesaikan dgn bukti dan sumber,fakta dan dokumen.

-ada sumber-sumber perlu dijaga.



Keabsahan dan vadility.



-supaya penulisan dpt dibuktikan kembali kebenarannya.

-bukti terus kekal pd masa akn datang.



Sikap bekerja dgn sumber



-Arif tentang pentarikhan peristiwa.

-wujud kebenaran drp fakta.

-teliti mengesan sumber sej.

-tiada emosi dlm pensejarahan,pensejarahan tepat drp ilmu pengetahuan yg cukup.

-rajin-bekerja berterusan dgn sumber.









Rumusan



Sumber primer sbg punca pertama utk fahami peristiwa yg lepas.

Sumber primer-alat utama ahli sej utk mentafsir persoalan

-dpt memahami >baik peristiwa dgn lebih tepat



sumber sekunder

hasil tulisan ahli sej spt buku sej,jurnal,rencana dan tesis.





Teori dan kaedah menggunakan sumber sejarah dan dokumen.



-Teori dan kaedah sbg aspek utama dlm penulisan sej.

-penulisan tdk menceritakan peristiwa semata-mata tetapai bermaksud menerangkan di sebalik kejadian itu berlaku.

-sej mengkaji sebab,kand peristiwa,hub sosiobudaya dan analisis fakta.

-proses sesutu peristiwa dikaji

-sej adalah cerita tentang masa lampau



5 wife and one husband

-why,who,how,when,what,and where.



Tafsiran sumber.



Proses penting dlm teori/metod sej yg bergantung kpd kritikan dan pendedahan sumber kpd sejarawan.

Tafsiran tdk berlaku tanpa kritikan yg berterusan utk mengetahui apakah maksud sumber/dokumen

Proses kritikan utk mengetahui siapa yg menulis,dari mana punca/sumber dihasilkan supaya boleh mempercayainya.

Pendedahan terhadap sumber menyebabkan ahli sej menginterpretasi data dgn baik dan berkesan.



Kaedah kajian



Perpustakaan dokumentari

Penyelidikan di arkib tinjauan.

Soal selidik

Temu bual

Kerja makmal

Kajian luar





Lebih kerap terdedah kpd sumber menyebabkan ahli sejarah lebih mahir.



5 kaedah untuk lihat sumber



Tafsiran verbal



berlaku bila ahli sejarah menumpukan perhatian kpd perkataan perkataan yg terdapat dlm sesuatu dokumen secara individu/berkumpulan.





Tafsiran teknikal



Menjelaskan tujuan penulis dlm penulisan sej dan sebarang pembacaan secara spesifik yg digunakan.



Tafsiran logical



Proses melihat pelbagai bahagian sumber mengikut kaedah yg betul.





Tafsiran psikologikal



Melihat kpd pemikiran/karakter penulis dipengaruhi persekitaran,fizikal,social dan intelektual.





.

Tafsiran fakta



Digunakan utk memahami makna sumber dan dokumen dgn mengaplikasikan satu atau lebih drp 3 metod di atas ,kita boleh menentukan secara terus makna /signifikan data-data yg terdapat dlm sumber dan dokumen.





Tafsiran verbal



Melihat drp segi gaya bahasa

Bahasa

-proses memahami makna sesuatu perkataan dlm sumber atau dokumen

-melihat kpd makna dlm setiap perkataan

-proses ini memerlukan pengetahuan tentang bahasa utk memahami perkembangan sesuatu zaman.





Perbendaharaan kata.



-penggunaan kamus khas-kamus khs sej(utk jelaskan makna masa lalu)

-satu perkataan punyai makna yg berbeza pd zaman yg berbeza.



Tatabahasa.



-bagi menjelaskan maksud ayat ,perlu mengetahui context tatabahasa yg menghubungkan antara perkataan.

-perlu memahami konteks sintaksis ayat dlm suatu dokumen.



Terjemahan.



-proses literasi,petikan drp satu bahasa diterjemahkan kpd bahasa yg lain utk menjelaskan pemikiran pengarang.

-terjemahan yg dilakukan perlu tepat.perlu kualiti pembacaan yg baik akn memberikan kejelasan.



Tafsiran fakta.



Menilai fakta secara individu/berkumpulan utk jelaskan sebab dan akibat peristiwa

Menterjemahkan fakta dgn tepat

Ahli sej yg baik perlu berjaya terjemahkan fakta

---tiada tafsiran tiada sejarah





Tafsiran teknikal



Berasakan 2 pertimbangan



-tujuan penulis

-bentuk pembacaan yg tepat



kedua-dua perkembangan sangat penting krn perbezaan maklumat ataupun sumber bercampur.

Utk memahami dokumen perlu lihat status sumber yg akn digunakan penulis.



Dlm menyelidik perlu



Memberi perhatian terhadap larangan dan sekatan –oleh mahkamah dan undang-undang.

Kertas kerajaan dan dokumen awam perlu digunakan secara berhati-hati



Tafsiran Logikal



Ahli sej melihat proses kesinambungan/kepentingan antara dokumen ke satu dokumen.

Menterjemahkan dokumen itu mengikut sudut pandangan pengkaji—tafsiran.

Penyambungan idea utama diperolehi drp pembacaan yg luas.

Tafsiran Psikologikal.



-proses bagaimana ahli sej mentafsir dokumen.

-ahli sej boleh mengesan pengaruh pemikiran dan fizikal berdasarkan kerja penulis terhadap kerja yg dilakukan.

-menjurus kpd idea emosi.



Kesimpulan



Menghimpunkan keseluruhan hujah-hujah secara logic.

Menyatakan secara jelas dan kuat kesimpulan yg dibuat berdasarkan laporan sej







Kritikan sumber.



Garis panduan kpd ahli sej yg dpt membantu mentafsir sumber sejarah.

Bila dpt penemuan bukti tak terima bulat-bulat.

Kajian kritis terhadap sumber sejarah.

Satu proses yg dilakukan utk menghasikan karya sej yg berkualiti

Tugas ahli sej mencari fakta dan sumber sej dlm menyempurnakan kajian mereka.

Ahli sej perlu melakukan ujian kebenaran fakta.

Ujian yg dilakukan berpunca drp sikap sangsi ahli sej terhadap keterangan yg diberikan oleh saksi tentang peristiwa lampau.

Kritikan bukti-----pentafsiran bukti-----ujian kebenaran





Kritikan dalaman



Tugas sebenar ahli sej melakukan pentafsiran ke atas dokumen yg telah disahkan ketulenanya pd peringkat kritikan luaran.



Kritikan Luaran



Usaha mengesan kesahihan sumber iaitu melihat drp fizikal

-Ujian kimia

-ujian bahasa

-kaedah percetakan

-ujian tulisan tangan



Kepentingan



Meletakkan penyelidikan/karya di tempat yg tinggi.

-supaya tak bersifat subjektif krn boleh timbul kesangsian



mencari kebenaran

-mengkaji semula dgn sumber lain utk dijadikan fakta sej

-dpt memeriksa,banding sumber,draf,menulis penyelidikan.

-mendekati kebenaran.



Menghasilkan karya yg dpt diterima oleh semua lapisan masyarakat tanpa sangsi terhadap fakta.



Kaedah kritikan luar



Ujian kimia

-menentukan umur sebenar sesuatu dokumen yg digunakan ahli sej

-keadaan kertas,dakwat,cap yg digunakan dlm sesebuah dokumen akan berubah mengikut masa.

-pakar kimia diperlukan utk menguji sama ada kertas atau bhn yg digunakan drp usia.



Ujian Bahasa.

-Gaya bahasa masyarakat berubah drp nahu,ayat,ejaan,istilah dan tanda baca.

-Gaya tulisan thn 1800 tak sama dgn gaya tulisan thn 1990-an

-perbezaan drp segi ejaan,tulisa,kata ganda

-tulisan berubah mengikut masa dan keadaan,sukar bg seseorang yg berniat utk memalsukan karya/dokumen yg dihasilkan tokoh terkenal.



Ujian tulisan tangan

-Ujian dijalankan terhadap dokumen yg ditulis tgn dan ditaip/dicetak.

-Menguji ketulenan dokumen apabila membandingkan tulisan tangan individu dgn lain-lain dokumen yg ditulis individu tersebut.



Bhn yg digunakan

-material yg digunakan utk menghasilkan dokumen sudah wujud pd tarikh dokumen dihasilkan.

-penggunaan kertas,kulit binatang,kulit pokok dan sebagainya.









Sejarah lisan.



-dipelopori sejak zaman Herodotus

-diperkenalkan prof Allan Nerini yg melancarkan projek sej lisa di universiti Columbia pd thn 1948

-berkembang pd thn 1960-an terutama dari segi teknik dan penggunaanya.

-ahli sej mengumpul pita rakaman berdasarkan peristiwa sej yg berlaku

-setelah hilang tradisi penulisan sej menyebabkan sej lisan muncul

(Lewis Star)



-Diperolehi melalui wawancara dgn pelaku,saksi mata,saksi pendengar dan seorang pemegang tradisi.

-Terdiri drp keterangan yg masih blm dirakam,telah dirakam atau yg telah didokumentasi.



Evolusi sej lisan.



-Keterangan Proto atau saksi mata

-Keterangan kata dengar

-Keterangan tradisi lisan terkawal

-Keterangan tradisi lisan tak terkawal



Keterangan Proto



-Oleh pelaku yg terlibat dlm peristiwa

-pengisah adalah org yg terlibat dan keterangan yg diceritakan adalah peranannya

- Keterangan adalah pengalaman hidup seseorang yg dilalui sepanjang hayat.

-penyelidik melakukan wawancara dgn pelaku

-keterangan saksi mata adalah keterangan seseorang yg melihat peristiwa itu berlaku.

-pengisah sbg pemerhati-tiada peranan dlm peristiwa

-pengisah hanya mengetahui peristiwa berdasarkan kisah yg didengar drp pelaku atau saksi mata.

-semua kisah yg diceritakan kpd pengkaji adalah keterangan yg didengar drp org lain.

-suatu berita yg tdk pasti

-sumber asal sukar diketahui.





Keterangan tradisi lisan.



Daripada mulut ke mulut

Bergantung kpd ingatan penutur

Tdk mengisahkan peristiwa yg diingati tetapi diketahui melalui kata dengar.

Peristiwa yg benar atau ciptaan generasi lampau.





2 cara



Terkawal



Penutur org yg bertanggungjawab mempelajari tradisi lisan dgn menghafal drp seorang penutur.

Cth:pembukaan negeri,perjanjian,undang-undang, dan hokum.



Pengantian seorang ketua di peringkat kg,daerah,atau negeri adalah penting utk menetukan siapa yg berkelayakan.



Pemegang tradisi diperlukan utk menetukan perlantikan pengganti.



Pemegang tradisi lisan adalah terlatih,berguru secara hafalan dgn pemegang tradisi lisan.





Tak terkawal



Penyebaran berleluasa,tanpa sekatan

Diperturunkan drp seorang ke seorang dgn pertuturan.

Masyarakat yg sudah ada tradisi menulis

Terdapat rekod yg bertulis,beberapa keterangan lisan disampaikan melalui mulut ke mulut.





Sejarah lisan dan pelbagai disiplin ilmu.



Sej lisan Antropologi

Ahli sej lisan melihat lisan sebagai saksi utama kpd sesuatu budaya



Pengekal tradisi

Ahli etnografi menggunakan sej lisan dgn penumpuan kpd informan.



Pandangan ahli etnografi sering berubah berbanding ahli sej lisan yg mengekalkan tradisi sej lisan dlm masy yg berubah.



Sejarah lisan dan pendidikan

Sej lisan adalah pengantara mengekalkan sej sbg disiplin tradisi pengajaran.

Penghubung pelajar kpd budaya luar drp buku teks dan bilik darjah.

Temuramah dijlnkn pelajar

Guru menggunakan sej lisan utk mengkaji bunyi persekitaran.





Keterangan kata dengar lisan



Diceritakan oleh seseorang yg mendapat maklumat drp org lain

Keterangan org kedua

Khabar angin



Kepentingan sej lisan



Kekurangan sumber bertulis



-dimusnahkan

-kerosakan pd dokumen menyebabkan ahli sej rujuk sumber ini utk buktikan kebenaran fakta.

-cth-semasa British meninggalkan TM,membawa pulang semua dokumen,surat dan maklumat berkaitan pemerintahan.supaya kerajaan TM tdk boleh buat dakwaan

-menyebabkan rujuk penduduk yg hidup sezaman

-sumber yg berbentuk dokumen sulit menyebabkan sumber ini terhad-25 tahun.

-Menyebabkan ahli sej guna sumber lisan utk buktikan kebenaran penyelidikan.





Memberikan gambaran yg jelas tentang sesuatu peristiwa.



-zaman pendudukan Jpn di TM-cerita.

-penderitaan,kesengsaraan,krg pakaian

-ubi kayu,pakaian guni—sumber lisan





Sbg sumber/fakta yg tepat



-maklumat dpt dgn tepat melalui interview secara langsung dgn mereka terlibat.





Masalah sumber lisan



Maklumat yg diperolehi drp seseorang tdk sama.



Menyebabkan pencanggahan pendapat tentang manusia.



Cth-tragedi Highland Towers-93 perlukan maklumat drp mereka yg alami,saksi dan pihak lain.

Ahli sej ingin menulis

-menyebabkan penulis bandingkan maklumat yg diperolehi –kesukaran.



Berlaku tokok tambah dlm cerita



-saksi menokok tambah supaya lebih menarik

-cth-pergaduhan di tmn Medan antara India dan Melayu menyebabkan maklumat yg berbeza pandangan utk buktikan yg tdk bersalah-tokok tambah utk burukkan pihak lwn.



Adanya unsure kesangsian.



-putar belit

-kebanyakkannya bergantung kpd akhlak penyaksi-kewibawaan sumber-kejujuran,keikhlasan,keimanan



Ada unsure mitos,lagenda dan sastera



-zaman dahulu terdapat byk cerita berunsur mitos.

-kesaktian,kehebatan pemerintah zaman dahulu.

-cth-Hikayat Malim Dewa.



Rekod awam dan fail kerajaan.



Akta Arkib negara no 44 (1966)

-rekod awam ialah semua kertas,dokumen,bukudaftar,bhn bercetak,buku,peta,pelan,lukisan,gambar,mikrofilem,filem,wayang dan rakaman suara dlm pelbagai bentuk.



Kepentingan



-Warisan negara yg ada maklumat penting tentang pentadbiran dan sej negara.

-rekod awam mengandungi ilmu pengetahuan yg dapat menimbulkan kesedaran kebangsaan.

-sumber utama yg penting utk rujukan oleh kerajaan dan org ramai.

-mengandungi maklumat yg menjaga dan melindungi hak serta kepentingan kerajaan dan individu.cth-kes pulau ligitan.



Ada 2 bentuk

-manuskrip-no,jenis,thn,kandungan

-bercetak-jenis,tajuk,bahan,tarikh.







Pemuliharaan rekod



-Ada nilai-nilai kekal dan sejarah merupakan warisan negara.

-Ptg sbg bhn bukti dan sumber rujukan yg boleh digunakan kerajaan kerajaan,penyelidik dan generasi akn datang.

-rekod-rekod mudah digunakan kerajaan,penyelidik dan generasi akan datang.

-rekod-rekod mudah dirosakan oleh agen perosak jika tdk dipelihara dgn cermat dan akan membawa kerugian



Musuh rekod.



-agen perosak fizikal,biological,kimia dan manusia.



Fizikal



-tempat simpanan iaitu bangunan daripada kayu yg mudah terbakar,dimasuki air,serangga,tiada sistem peredaran udara yang baik dan sistem penyimpanan yg tidak teratur.

-cahaya,suhu,kelembapan-dakwatpecah dan bertukar warna,suhu tinggi menyebabkan rekod berkedut dan hancur.kelembapan yg tinggi menyebabkan kulat.

-habuk menyebabkan kertas rosak krn ia tajam ,ia juga menyebabkan mikrofilem rosak.

-bencana alam-banjir,perang,kebakaran dan gempa bumi.



Biological



-binatang perosak spt tikus,anai-anai,lipas dan binatang perosak yg lain menyerang rekod yg tersimpan di tempat yg tak terurus,kotor-cth-kulat dan cendawan.



KIMIA



-Rekod-rekod spt kertas yg ada-asid,dakwat dan bhn kimia yg lain

-Rekod yg dipelihara menyebabkan bhn kimia di dlmnya bertindakbalas dgn alam sekitar dan merosakkan rekod.



MANUSIA



-Kelalaian menguruskannya

-Berlaku bila rekod dikendalikan dgn kasar tak disimpan dgn baik

dan tak dipelihara dgn selamat.





JENIS DAN KLASIFIKASI.





-REKOD PERSEKUTUAN(KERAJAAN)

-KEMENTERIAN PENDIDIKAN,PERTAHANAN DAN SUMBER MANUSIA

-REKOD NEGERI DAN BADAN BERKANUN-REKOD NEGERI SPT JOHOR,KEDAH DAN TERENGGANU.



MELIPUTI

-JAB PERTANIAN,JAB KEBAJIKAN MASYARAKAT,JAB PERHUTANAN PEJABAT PENASIHAT UNDANG-UNDANG DAN SEBAGAINYA.



BADAN BERKANUN

-DBP,MPM,DBKL,UPSI DAN MARA.



REKOD ARKIB PERSENDIRIAN.



-MIKROFILEM,SURAT PERJANJIAN,SURAT KHABAR,REKOD AGAMA SPT MADRASAH,REKOD POLITIK SPT PAS

-REKOD EKONOMI-DUNLOP DAN AJINOMOTO

-REKOD PERTUBUHAN SPT ABIM

-SURAT PERSENDIRIAN-AMINUDIN BAKI.

-REKOD SUKAN-PERSATUAN BOLASEPAK JOHOR

-ARKIB DIRAJA-JOHOR,TRG

-REKOD KATOGRAFI-PETA,PELAN,CARTA

-AUDIO VISUAL-GAMBAR,VIDEO DAN PITA RAKAMAN

-RAKAMAN SEJ LISAN

-SURAT KHABAR-MALAY DAN ENG

-REKOD SULIT-NEGERI SELAT

-REKOD PELBAGAI



PEMUSNAHAN REKOD AWAM



-BILA REKOD TIADA NILAI,TIDAK BOLEH DIGUNAKAN DLM PENTADBIRAN

-TDK BERFUNGSI,TIADA NILAI UTAMA,TDK BOLEH DIGUNAKAN DLM PENTADBIRAN DAN PERUNDANGANREKOD YG ROSAK DAN TAK BOLEH DIGUNAKAN.

-REKOD YG TAMAT TEMPOH SIMPANAN MENGIKUT JADUAL PEMISAHAN REKOD AM-DIPERSETUJUI ARKIB NEGARA MALAYSIA

-REKOD KAW SPT BUKU AKAUN,RESIT DAN SEBAGAINYA.



FAIL KERAJAAN.



FAIL TERTUTUP



-SIRI FAIL YG MENGANDUNGI DOKUMEN YG SUDAH TDK MEMERLUKAN SEBARANG TINDAKAN DAN TDK AKAN DIGUNAKAN UTK MEMASUKAN SEBARANG DOKUMEN YG BARU





KATEGORI FAIL TERTUTUP



-RAHSIA BESAR (KUNING BERPALANG MERAH)

-RAHSIA(MERAH JAMBU)

-SULIT(HIJAU)

-TERHAD(PUTIH DGN COP TERHAD)



KATEGORI FAIL TERBUKA



-TERBUKA(PUTIH)

-SATU UNIT FAIL YG DIBUKA OLEH PENGGUNA YG TERHAD KPD KUMP ,ORG PERSEORANGAN







RUMUSAN



-REKOD AWAM ADALAH PENTING,TANGGUNGJAWAB JAB DAN KITA PERLU MANJAGA DAN MEMELIHARANYA.

-REKOD KERAJAAN ADA MAKLUMAT YG BERNILAI KPD PIHAK KERAJAAN.

-PEMUSNAHAN REKOD BILA REKOD TDK BERNILAI DAN TAK DIGUNAKAN DLM PENTADBIRAN,PENYELIDIKAN DAN PERUNDANGAN.



Pentafsiran dokumen



-menentukan apakah jenis sumber dokumen yg digunakan sama ada dlm bentuk catatan ,peribadi,surat,laporan,minit mesyuarat,nota dan lain-lain

-menetukan sumber mana yg digunakan



colonial office peraturan

straits settlements federated malay states

annual report

surat raja tempatan



-terjemahan dlm bahasa yg mudah/maksud asal



masalah



prosedur utk mendapatkan bhn



-terpaksa mengisi borang yg banyak utk dapatkan dokumen.

-tiada panduan yg jelas mengenai prosedur mendapatkan sumber

-terdapat kerenah birokrasi



Sukar utk difahami



-tulisan yg tdk jelas,penggunaan singkatan kata dan gaya bahasa yg lama.

-ditulis dlm tulisan jawi dan tulisan lain yg sukar difahami maksudnya.

-bentuk tulisan yg tidak kemas



perbezaan maksud asal



-berlaku apabila dokumen ditulis oleh stenografer

-berlaku krn kecuaian dan kepentingan sendiri





Dokumen sukar dicari



-krn disimpan terlalu lama dan jarang dikeluarkan utk tujuan penyelidikan.





Dokumen yg tdk lengkap



-terdapat dokumen yg dikaji krg lengkap spt hilang muka surat

-terdapat juga dokumen yg telah diedit dan diubah kandg

-berlaku percanggahan fakta spt tarikh,peristiwa dan tempat.



Dokumen telah disimpan dan telah difailkan



-ada diantara dokumen yg telah difailkan dan tidak boleh dikeluarkan kpd umum shg 25 tahun.

-terdapat juga dokumen sulit yg tidak boleh dibuka oleh umum atas faktor keselamatan spt dokumen berkaitan peristiwa 13 mei



material dokumen yg tdk berkualiti



-kertas yg digunakan tdk berapa baik,maka ada dokumen yg berlipat-lipat,lembap dan sbg.

-sebahagian drp dokumen telah lusuh dan usang dan terpaksa menggunakan penyepit khas utk dibuka



Rekod sulit



-rekod kerajaan melibatkan keselamatan negara kebanyakkannya diletakkan di bawah fail rahsia negara dan dikodkan dgn warna kuning berpalang merah

-fail ini mempunyai rahsia sulit dan tak boleh didedahkan kpd umum

-terikat dgn Akta Rasmi (OSA) dan Akta Arkib bil 44 tahun 1966









Sumber Arkeologi



-prasejarah dan protosejarah







Arkeologi prasejarah



-kajian saintifik mengenai sesuatu kebudayaan dgn cara penggalian dan penghuraian kesan-kesan tinggalannya,kaji purba-Kamus Dewan

-study of human behavior through the anylysis of residues

-bidang sains-org yg melakukannya adalah drp ahli angtropologi –geologi

-meliputi tingkahlaku,peraturan,teknologi,perdagangan dan ideology.

-tinggalan,manusia yg menghasilkan pelbagai artifak,sisa tinggalan dlm tanah.

-berasal drp perkataan Greek iaitu tentang benda purba,kajian sistematik ke atas bhn purba bg membentuk semula sejarah

-disiplin sains dan cabang kpd sej

-kajian penyelidikan dan pembelajaran tentang tingkah laku manusia berdasarkan sisa tinggalan.

-arkeologi merupakan bidang sej yg bersifat sains,mengkaji proses kebudayaan.

-dpt membina semula sej berdasarkan tinggalan artifak dan tingkah laku masyarakat.



Tujuan Arkeologi



-Mencari data-data baru dgn memerhati monomen purba dan membuat carigali bg membina pengetahuan manusia.

-mengkaji tinggalan purba mengenai asal usul sesuatu bangsa.

-memberikan gambaran sebenar tentang kehidupan masyarakat dan sesuatu bangsa zaman lampau.





Kepentingan Arkeologi



- Membantu sejarawan membuat penyelidikan sej

- Jumpaan atau tinggalan purba memberi gambaran terhadap sejarawan kpd sejarawan membuat penyelidikan.

- Arkeologi akan mengesahkan sesuatu tinggalan purba sbg penyokong tinggalan sej

- Cth-penemuan Perak Man



Menentukan kebenaran fakta sej



-memberi data yg lengkap kpd sej

-menjelaskan gambaran sejarawan terhadap kehidupan awal manusia yg pelbagai btk serta memberi tanda tentang keadaan pertempatan awal yg berguna kpd sejarawan.

-cth-candi yg ditemui di Kedah mengambarkan pengaruh Hindu wujud pd zaman lampau.



Menentukan pentarikhan sej



-sumber lisan dan sumber bertulis tidak dapat menentukan tarikh sebenar krn terdapat perbezaan maklumat.

-dgn menggunakan kaedah Radio Karbon umur dan asal usul tinggalan purba dpt diketahui

- cth-penemuan Perak Man di Lenggong telah disahkan berusia 10-11 ribu thn dahulu.





Menjelaskan peristiwa sej yg berlaku mengikut kronologi



-peristiwa sej yg berlaku pd zaman lampau dpt disusun mengikut

urutan secara tepat,benar dan teratur

-dpt menjawab persoalan mengapa dalam sej

-cthnya persoalan spt mengapakah Tamadun Mesir dikatakan

unggul dari segi teknologi

-jumpaan pyramid dan sphinx telah menjawab persoalan ini



Sebagai sumber rujukan utk masyarakat hari ini dan masa depan.



-sumber Arkeologi yg disimpan di Muzium utk memudahkan

masyarakat hari ini membuat rujukan tentang masa lalu.

-kita dpt mengetahui bagaimana masy zaman silam mencapai

kemajuan.









Sebagai bukti yg jelas



Tulang manusia

-membuktikan kewujudan awal manusia-Jawa Man



Kota

-wujudnya sistem pembinaan-Rom dan Yunani

-Mohenjo Daro dan Harappa



Manik

-perhiasan dan penggunaan mata wang



Tembikar dan Porselin

-Menunjukkan manusia telah mencipta alat



Candi

-proses keagamaan dan kepercayaan masa lampau







3 pendekatan



Arkeologi evolusi



Kebudayaan berkembang melalui proses evolusi mengikut suatu garisan .teori ini menggunakan artifak yg menganalisis perkembangan evolusi



Arkeologi budaya



Kajian ke atas himpunan artifak,sebarannya dlm konteks masa dan kaw



Arkeologi struktur



Termasuk kajian meliputi kws kediaman





Artifak yg ditemui



Seramik,siput,tulang binatang,alat logam,alat batu.









Sumber internet dan visual.



-Sumber visual terdiri drp gambar,filem,slide,video spt gambar bersejarah,tokoh(personality),bangunan,lokasi,obj dan peristiwa.

-sumber visual dpt membuktikan sesuatu peristiwa itu pernah berlaku pd zaman dahulu.



Sumber visual terbahagi kpd 2



Visual terakam



-terdiri drp gambar yg sedia sama ada dirakam sendiri oleh pengkaji/bhn diperolehi drp Arkib Negara.



Visual blm terakam



-spt jumpaan bhn purba,artifak,sej,monumen,batu nisan,kota bersejarah,pecahan tembikar,org perseorangan yg dikenal penyelidik.



Kaedah dpt sumber ini.



-sumber drp Arkib Negara Mas

-Jab kerajaan –Kementerian -Badan berkanun

-Kerajaan Negeri



-pengumpul individu



oleh jurugambar drp individu,keluarga dan tokoh.

Studio gambar/kedai gambar.



-buku,poskad,pameran,majalah,kalendar

-gambar bersejarah dicetak dlm pelbagai bhn bercetak

-internet

terdapat byk laman meta sej yg memasukkan gambar sej

cth-www.historpotal.com



Kepentingan sumber visual



-Mengukuhkan peryataan fakta yg dibuat seseorang ahli sej.

-Dpt membantu ahli sej membuat penerangan yg lebih jelas dan tepat.

-Dpt mencorakkan pelbagai kaedah penulisan

-Sumber visual dianggap sbg bahan bukti yg tepat terhadap terhadap peristiwa yg dikaji.

-Dpt memberi gambaran secara menyeluruh kpd pembaca terhadap topik yg dipersembahkan.



Sumber internet.



-Sumber maklumat terkini yg diperolehi drp laman web sej.

-Membantu dlm proses penyelidikan.

-Internet membantu ahli sej mempersembahkan fakta sej yg mudah,menarik dan dinamik

-Ahli sej dpt-sumber primer,sekunder dan visual.





Rumusan.



-Sumber visual-pendekatan yg berkesan dlm penyelidikan dan penulisan sej

-penggunaan sumber internet dlm bidang sej adalah terkini membolehkan ahli sej dpt maklumat dgn cepat dan tepat.